Siófok  11.6  •  4.7 kn       

Keszthely  6.9  •  2 kn       

Balatonfüred  11.3  •  3.9 kn       

Balatonboglár  11.6  •  6.4 kn       

Orfű  •  3 kn       

Velencei-tó  6.6  •  3.6 kn       

Tiszafüred  8.2  •  9.4 kn       

Mályi-tó  5.6  •  7.8 kn       

2024. március 29., péntek

Rekordidő a Vendeé Globe - on

Ez a cikk több mint egy éve frissült legutóbb. Elképzelhető, hogy a benne szereplő információk mára elavultak, vagy az esetleg megadott hivatkozások már nem működnek, vagy már más tartalomra mutatnak mint a megjelenés időpontjában.

Rekordidő a Vendeé Globe - on

Rekordidő a Vendeé Globe - on

Célba ért az első két hajó miközben Nándinak ma van a napja az előnyszerzésnek.

Január 19, azaz tegnap este befutott a célba Les Sables d'Olonne kikötője előtt a 8. Vendée Globe győztese a breton Armel Le Cléac'h Dali-bajszos Banque Populaire nevű hajójával. Az ezt megelőző két versenyen mindkétszer második helyezett 39 éves hajós 74 nap, 3 óra, 35 perc és 46 másodperc alatt teljesítette a feladatot, egyedül vitorlázva kikötés és segítség nélkül kerülte meg a Földet nyugatról kelet felé vitorlázva a Jóreménység-fok, a Leeuwin-fok és a Horn-fok kerülésével. A november 6-i rajt óta 24 499,5 tengeri mérföldet tett meg (45 365,7 km) átlagban 13,77 csomós (25,5 km/óra) sebességgel vitorlázva. 3 nap, 22 óra, 41 perccel javította meg a négy évvel ezelőtti győztes Francois Gabart időrekordját.

A hajóépítés és tervezés, az egyre erősebb és könnyebb anyagok lehetőségeit kihasználva a vitorlások rengeteget gyorsultak az elmúlt három évtizedben. Ehhez hozzáadva az internet és az egyre pontosabb időjárás-előrejelzések alkalmazásából adódó lehetőségeket érik el a mai versenyzők ezeket a hihetetlen eredményeket. Miközben az egyénileg hozzáadandó tudás, kitartás, szívósság, bátorság, kreativitás és tűrőképesség ugyanúgy vagy egyes elemeiben még jobban szükséges, mint korábban.

Az első Vendée Globe győztese Titouan Lamazou még több, mint 109 napig vitorlázott ugyanezen a távon, vagyis a a mai győztes az ő idejének 68 százaléka alatt visszaért a célhoz! De gondoljunk arra, hogy a kilencvenes évek első felében a Jules Verne Cup célkitűzése spéci óceáni katamaránokkal az volt, hogy a vitorlás földkerülés idejét 80 nap alá vigyék. Most már ez egytestűvel és egyedül és bőségesen megvan. A csúcstörő óceáni trimaránoknál pedig a rekord 45 nap, igaz nem sokáig, mert közel már az Atlantin vitorlázik a cél felé az IDEC trimarán és az előnye 2-3 nap még ehhez a rekordidőhöz képest is.

A győztes mögött csaknem 16 órával január 20-án délelőtt befutott a Hugo Boss és Alex Thomson is, akit valójában a technika akadályozott meg abban, hogy az első nem-francia győztese lehessen a Vendée Globe-nak. A Hugo Boss jobb oldali támaszuszonya - ezt nevezi immár a szakzsargon Dali-bajusznak - még a verseny első negyedénél, az Atlanti-óceán déli részén letört, így bő tizenhatezer mérföldön át a Hugo Boss balcsapáson egyértelmű sebességhátrányban volt. Igaz az ép oldalán vitorlázva viszont ő volt a leggyorsabb. Hátránya ellenre tartotta a lépést Armel Le Cléac'h hajójával. A finisben, január 16-án Alex megjavította a 24 órás távolsági rekordot is, amikor 536,1 tengeri mérföldet (992,8 km) vitorlázott egy nap alatt 22,4 csomós átlaggal.

De bármennyire lihegett is francia ellenfele nyomában, nem volt igazi esélye utolérni. Ugyanis biztos volt, hogy az utolsó napok bőszeles jobbcsapásos száguldása, majd a szél fordulása miatt egyre élesebb menetek után a célig még balcsapásra kell fordulni mindkettejüknek. Akkor pedig a Hugo Boss hiányzó támaszuszonya miatt jelentősen lassabb. Különösen éles menetben, a szélirányra kis szögben vitorlázva, hiszen ilyenkor az uszony hiányában jelentős oldalcsúszás is rontotta teljesítményét, amin csak más áldozattal, a tőkesúly kisebb mértékű kibillentésével lehetett segíteni a sérült Hugo Boss-szon.

Bármennyire érdekes is volt az élen a küzdelem, számunkra csak érdekesebb, hogy mi történik Fa Nándorral, aki a remek 8. helyen vitorlázik az elrajtolt 29, és még versenyben lévő 18 hajó közül!

A lassan egy hete, még az "üvöltő negyvenesek" vidékén az utolsó nagy déli óceáni viharban mutatott kemény helytállásával kivívott pozíciója most, talán éppen ma fizet. A Horn-foknál volt 700 mérföldes előnye Eric Bellionhoz képest az akkoriban a franciának kedvezőbb időjárás következtében 350-re mérséklődött. Azóta lassan, de biztosan Nándi már újra 650-670 mérföldre távolodott közvetlen riválisától, és igazán ma és holnap várható, hogy ez az előny még markánsabbá váljon. Nándi ugyanis nem túl erős, de jó irányú keleties szélben 11-13 csomóval vitorlázhat az ideális irányba észak felé, miközben Bellion délebbre és sokszáz mérfölddel közelebb a dél-amerikai partokhoz gyengébb és szembeforduló széllel kell megküzdjön.

Fa Nándor és a Spirit of Hungary előtt még 3800 mérföldes táv van a célig. Következő napjai az Egyenlítő felé a szokottnál símábbnak ígérkezek, és az előrejelzések alapján bízvást remélhető, hogy az északi féltekén a doldrums is az átlagosnál barátságosabb lesz vele. Előbbre lépésre, ha mindanyiuk alatt bírja a technika, nincs esélye a gyorsabb hajók és a már nagy távolságok miatt. De hát ő is egyre biztosabban nyolcadik. A mögötte vitorlázó tíz ellenfélből négyen még a Csendes-óceánon vannak.

Fa Nándor heti hajónaplója Előző

Fa Nándor heti hajónaplója

Quantum Key West Race Week Következő

Quantum Key West Race Week