Siófok  7.5  •  4.1 kn       

Keszthely  5.9  •  5 kn       

Balatonfüred  7.1  •  3.5 kn       

Balatonboglár  6.1  •  4.9 kn       

Orfű  •  0 kn       

Velencei-tó  5.5  •  5.6 kn       

Tiszafüred  8.2  •  9.4 kn       

Mályi-tó  5.6  •  7.8 kn       

2024. március 29., péntek

Magyar Ezüst a Soling EB - n

Ez a cikk több mint egy éve frissült legutóbb. Elképzelhető, hogy a benne szereplő információk mára elavultak, vagy az esetleg megadott hivatkozások már nem működnek, vagy már más tartalomra mutatnak mint a megjelenés időpontjában.

Magyar Ezüst a Soling EB - n

Magyar Ezüst a Soling EB - n

A Garda-tavi Torbolén rendezték 2019. június 26-29. között a Soling Európa bajnokságot, ahol Varjas Sándor klubtagunknak szorítottunk. Szuszu Kovácsi László és Meretei Gábor társaságában indult a regattán. Részletes beszámoló következik, Szuszu jóvoltából.

Az első napra két futam jutott, a kezdés nem volt a legszerencsésebb. “Az első futamban egy szoros lee-rajtot szerettünk volna venni, de ahogy a lenni szokott szépen elrontottuk”- kezdte az első nap beszámolóját Szuszu.

Innentől kezdve jött a szenvedés. Mire kitisztáztuk magunkat, addigra csináltunk 360 fokos büntetést és mentünk minden irányba, csak a jóba nem, így utolsó előttinek értünk fel az első kreutz végén. Spi-vel 4-5 hajót megvertünk, majd mivel mindenki a jobb oldali bójára ment, mi a balt választottuk. A második körben már végre tiszta szélben igaz nem végig a jó oldalon vitorlázva azért vagy 10 hajót sikerült megverjünk, a hátszélben meg sokat jöttünk egy 6-os bolyra. Megint a bal bóját vettük, majd röviddel utána kifordultunk végre a part felé az említett boly fölött. Szerencsére a sebességünk, az élességünk és a szél további felpörgésével azt a 6-os bolyt sikerült leverjük és tovább közeledni a többiekhez. Végül 11-nek vettük az utolsó hátszélre a jelet és ez is lett a vége.

A második futam gyorsan ráindították az elsőre. A recept ugyanaz volt, lee-rajt, irány a bal part, két-három tackolás a fal mellett, aztán irány a kreutz-bója. A biztonsági rajtot jól, tiszta szélben kaptuk el. A parthoz érve az alattunk lévőket már megvertük és kifordulva le is tudtuk keresztezni a mezőnyt. Innentől kezdve 50-60 méteres előnyünk alakult ki, amit 3 körön keresztül meg tudtunk tartani, így a második futamot sikerült megnyerni.  A partra érkezés előtt vízi ellenőrzésben is volt részünk, de mindent rendben talált a felmérő/ellenőrző.

Újabb 3 futam

Az első futamban egy bizonsági lee-rajtot vettünk, majd irány a már-már szokásos bal oldali sziklafal. A „leebrigádod” szépen levertük, de akik egy kicsit feljebbről indítottak, azért lekereszteztek minket. Még 1-2 tack a part felé, aztán 6-7 helyen vettük az első jelet. A hátszél végére egy helyet javítottunk, majd irány újra a bal oldal. Sajnos, bár elkacérkodtam a gondolattal, de nem mertem meghúzni ugyan azt, amit a GER 308-as hajó csinált, azaz, hogy a bal bója vétel után a vízre nyit, sőt azt húzza végig. Ez nekik nagyon bejött, elsőnek értek fel szép előnnyel. Mi ismét a 6. hely környékén voltunk. A hátszél elején kihalzoltunk, ami jó döntésnek bizonyult, mert sikerült a hátszél végére 2 hajót megverni. A harmadik cirkáló szakaszt a bal bója vételével kezdtük, aztán kifordultunk a part felé a mezőny nagy részét kontrolláltuk is, de aki kicsit tovább húzta a víz felé, az a végén elénk került. Az utolsó hátszelet ismét 6-nak kezdtük, de szerencsére a Meret jól diktált a Laci meg jól spízett, így végül a jó bójavételnek (késleltetett spíleszedéssel) köszönhetően 5-ek lettünk. Végülis nem rossz elsőre, az ellenfeleink mögöttünk végeztek, kivéve az AUT-7-es csapatot és az UKR-1-t.

A második futamban hasonló volt a recept, annyi különbséggel, hogy a lee oldalt megnyertük, csak a közeli fordulónak köszönhetően a GER-1 és a CAN-225 felszólított egy büntetés elvégzésére, így első helyen kénytelenek voltunk ennek eleget tenni. Visszaestünk a 6-7. helyre, de nem szegte kedvünket, mert éreztük, hogy semmi sincs veszve. A hátszél végére a GER-1-t vissza is vertük és már 4 körül vettük a lenti baloldali jelet. Kifordulás a part felé tendáltunk, majd a pálya közepén visszafordultunk, mert volt egy viszonylag nagyobb szélforduló és enyhe erősödés, az akkorra már csak 2-bft-os szélben a SLO-1 alá. Ezzel a tack-kal sikerült szorosan a 3. CAN-225 elé felérni a második helyen a kreutz bójához. Ekkor beszéltük a fiúkkal, hogy lehet a szél sem fogja kibírni, mert annyira gyengült. Sajnos 2 felesleges hallzolással a CAN-225 elénk került, így a lee-bójánál lerövidített futamban 3-ak lettünk. Nem bánkódtunk most sem, ahhoz képest, hogy indult az egész…
Ezt követően halasztás következett. Malcesine felé látszott, hogy kyte-osok repkednek, meg a J-70-es versenyen is dagadnak a spinakkerek, így várható volt, hogy visszatér az Ora. Így is lett.

Az első rajtot visszalőtték, így szigorított rajt következett. Sajnos túl óvatosak voltunk, így a NED/FIN-46-os hajó alólunk szépen el tudott indulni, mi egy kicsit beragadtunk, de még így is 10-en belül felértünk. Éreztük, hogy ebből még bármi lehet. Egyből kihalzoltunk, ami jónak tűnt. a Bal bóját az UKR-1 mögött vettük, már a 5-6 hely körül. Először nyitottunk igazán a víz felé, ami jól sült el. Élesek és gyorsak voltunk, így a bal oldalt sikerült utolérjük és már 4-ként fordultunk a második hátszélre. Ezt meg is tartottuk, majd egy újabb bal oldali lee-bójavétel követően megindítottuk az utolsó támadásunkat az UKR-1-es hajóval közösen. Ők végül elsőnek, mi 3-4. helyen értünk fel SLO-1 egységgel együtt. Ehhez kellett az is, hogy a szél felerősödött 4 bft-ra és el is fordult egy kicsit jobbra. A jó terelőbója vételnek és spí felhúzásnak köszönhetően belső helyet érő pozícióba kerültünk a szlovénokhoz képest, amit sikerült is megtartani, bár a lee bója előtt azért megpróbáltak még egy támadást és a befutó szakaszra is fent hagyták a golyót, de nem jött nekik össze, így ismét 3-ak lettük. A NED/FIN-46-os egység mögött, míg az ukránok nyertek.

Pontazonossággal az elsővel, jöhet a folytatás

Az északi nem igazán fújt, viszont kevésbé volt párás a levegő az előző napokhoz képest. 13 órakor meg is jött az ora, azzal az erővel, amivel szokott. Egy biztonsági lee-közép rajt után (ami már nem volt jó…) 8-10 körül értünk fel a pálya bal oldaláról a kreutz bójához. Egyből kihalzolás és lent már 6 körül lehettünk, kicsit lemaradva. Egy körön át kergettük az előttünk lévőket, akikre folyamatosan jöttünk fel. A befutó hátszél végén meg volt a lehetőségünk, hogy akár 4-ek legyünk, de sajnos a CAN-225-ös egység manőverének köszönhetően (megpróbált a bója előtt egy lúvolást a beslő hely megszerzésére), végül maradt a 6-ik hely. 

A második futam elején újra elkövettük azt a hibát, hogy nem a rajtvonal lúv oldaláról indultunk, így kb ugyanúgy értünk fel. Szerencsére ebben a futamban vissza tudtunk kapaszkodni a 4-ik helyig, de persze az ellenfeleink előttünk végeztek, így nap végén második helyen várjuk a végjátékot. Ez a nap, az igazai garda-i nap volt, bár a szélben azért volt játék. Az látszott, hogy erős szélben (5-6bft) még mindig nem vagyunk teljesen összeszedettek, de azért, amikor már tiszta szélben tudtunk vitorlázni, meg volt a sebességünk ezek között a viszonyok között is.

Hat pont hátrány, két pont előny

Eljött az utolsó nap is a versenyből. 6 pont hátrány, 2 pont előny a dobogósokkal szemben. Furcsa volt már reggel az időjárás, mert 9 órakor furcsa módon déli szél fújt és felhősödött. A reggeli szeánsz a szokásos volt. Laci és a Meret elhozták az utánfutót a parkolóból, hogy a kidaruzáskor ne kelljen ezzel foglalkozni. Ez nagyon jó ötletnek bizonyult, mint az később kiderült!
Szóval délben irány a víz és erős 6 bft-os szélben kellett megvédenünk a második helyünket, esetleg előrébb lépni. A rajtunk, amit lúv-ban próbáltunk megoldani, nem sikerült valami jól, de szerencsére még így is sikerült jó helyen kifordulni és irány a jobb oldal. A kreuz bójához együtt értünk fel a FIN/NED-46-os egységgel a 6. hely környékén, míg az AUT-7-es kicsivel előttünk volt. A második kreuzban nagyot közeledtünk az előttünk állókra, olyannyira, hogy a GER-2 egységgel bele is keveredtünk egy „jobbcsapás-balcsapás-odahaulz-visszahaulz-élesedés-koccanás” szituációba. Persze ment is a kiabálás, ahogy azt kell. Kicsit meg is ijedtünk ki fognak óvni, de meg volt a védekezésünk erre az esetre is!

Ekkor már 4. helyen álltunk. A harmadik kreuzban ismét az egyre javuló erősszeles sebességünknek és a jobb taktikának köszönhetően tisztán 3-ként értünk már fel, amit megtartva futottunk be az AUT-7 egység mögött, akik így 1 pontot faragtak hátrányukból. Itt már látszott, hogy a FIN/NED-46-os egység nyeri ezt a versenyt, míg mi az AUT-7-es csapattal vívunk meg a dobogó második fokáért. 

Az utolsó 9-ik futamban egy enyhén késleltetett lúv rajtot, vettünk, ami nagyon jól sikerült, így tisztán tudtunk kifordulni a jobb oldalra. Szerencsénkre az AUT-7 elrontotta a rajtját, így előtte értünk fel az első kreuz végén a 4-5 helyen. Sajnos nem tudtunk kihaulzolni egyből, így a hátszélben a jobb oldalon kellett leereszkedjünk, ami miatt pár hajó elment, vagy feljött ránk. Így tett az AUT-7 is. A második kreuzban a többszörös világbajnok CAN-225 és az AUT-7 egységekkel küzdöttünk. Egy jókor megválasztott beigazítás a kreuz bója felé döntötte el a másdik helyet számunkra, ugyanis ezzel a fordulóval és azzal, hogy a szél felpörgött 5 fokot, mi már bójára tudtunk menni, míg a két ellenfél tovább húzták a bal csapáson, így jócskán a bója felé tudtak vitorlázni a fordulójuk után. Ezzel amúgy a futamban második helyen álló UKR-1-es csapatra is feljöttünk, de megbeszéltük, hogy nem fogunk velük semmilyen kétes szituációba keveredni, tartjuk a pozíciónkat az AUT-7-hez képest. A második hátszél és tulajdonképpen a harmadik kör zavartalanul meseszép napsütéses, sistergő „hatosban” ment le. Ebben a futamban is harmadikként futottunk be, ami azt jelentette, hogy összetettben a 2. helyet szereztük meg.

A győztes FIN/NED-46-os egység, most egy kicsit kiemelkedett a mezőnyből, ezért győzelmük teljesen megérdemelt. A harmadik osztrák csapat is végig stabilan az elejében vitorlázott, így az ő dobogós helyezésükhöz sem férhet kétség.
Ha ránézünk az eredményre, akkor egy nagyon egyenletes teljesítményt látunk, ami eddig nem volt jellemző ránk. Jó érzés volt úgy vitorlázni, hogy végig éreztük, hogy bármilyen helyzetből fel tudunk állni és vissza tudunk érni a mezőny elejébe. Persze, azt is érezzük, ha az elején nem hibáznánk annyit, akkor nem kéne feljönni. Összességében egy nagyon jó versenyen vagyunk túl, ahol a Garda-tó megmutatta több arcát is, de aki már volt itt, az tudja, hogy mindegyik gyönyörű.

Gratulálunk Varjas Sándornak, Meretei Gábornak és Kovácsi Lászlónak az Európa-bajnoki második helyhez!

Eredmények: http://www.soling.com/results/ShowResults.asp?ID=1117&fbclid=IwAR08j4f6EzpdM5hUlbgNwlOkg9O4dgrIlDuIbRpYqAhYJqGx8pGkBFsu26M

Nyolc futam után 6. helyen Virág Floráék a Junior VB - n Előző

Nyolc futam után 6. helyen Virág Floráék a Junior VB - n

A döntőben is őrzik pozícióikat a Vadnai testvérek Következő

A döntőben is őrzik pozícióikat a Vadnai testvérek