Siófok  6.1  •  10.8 kn       

Keszthely  5.9  •  13 kn       

Balatonfüred  5.8  •  13.9 kn       

Balatonboglár  5.8  •  12.3 kn       

Orfű  •  10 kn       

Velencei-tó  8.6  •  7.6 kn       

Tiszafüred  8.5  •  8.4 kn       

Mályi-tó  8.7  •  6.4 kn       

2024. április 24., szerda

Golden Globe Race – az első 180 nap

Ez a cikk több mint egy éve frissült legutóbb. Elképzelhető, hogy a benne szereplő információk mára elavultak, vagy az esetleg megadott hivatkozások már nem működnek, vagy már más tartalomra mutatnak mint a megjelenés időpontjában.

Golden Globe Race – az első 180 nap

Golden Globe Race – az első 180 nap

Az eredeti Golden Globe Race – t 50 évvel ezelőtt a Sunday Times írta ki. A cél az volt, hogy Sir Francis Chichester után, aki egy megállással szólóban ekkor már körbe vitorlázta a földet, az akkori legjobb vitorlázók megállás nélkül teljesítsék a távot. Motivációként az újság 5000 GBP – t írt ki a leggyorsabbnak és hasonló összeget az elsőként teljesítő vitorlázónak. A két legesélyesebb a brit Sir Robin Knox - Johnston és a francia Bernard Moitessier voltak. A versenyt végül Johnston nyerte, mert Moitessier a Horn fok megkerülése után nem Észak, hanem Kelet felé folytatta útját a Polinéz szigetvilágba.

A verseny ötven éves Jubileumán, idén július elsején hasonló méretű hajókkal és felszerelésekkel vágott neki 18 vitorlázó a távnak tisztelegve az elődöknek. A 18 skipper között Kopár István is újra elindult, hogy körbe vitorlázza földünket. Azóta hat hónap telt el és a tizennyolc hajós mezőny kicsit megfogyatkozott. Nézzük mi is történt az elmúlt fél évben.

Az első, aki nem folytatta az útját vagy hivatalosan el sem rajtolt az az olasz Francesco Cappelletti volt, aki után a brit Ertan Beskardes is hamar feladta a küzdelmeket, majd még július közepén az ausztrál Kevin Farebrother is befejezte a versenyt. Ezután több hajón a technika bizonyult gyengének és még az Atlanti Óceánon hárman is ki kellett álljanak szélkormány törés miatt (Nabil Amra, Antoine Cousot, Philippe Pérché). Augusztus végén a norvég Are Wiig – nek sikerült felborulnia, ami során az árbocát is kitörte, így ő is kénytelen volt feladni a versenyt. Már a Déli Óceánon törte ki az árbocát az indiai Abhilash Tomy aki az incidens során meg is sérült és végül hazája haditengerészete mentette ki sodródó hajójáról. Szintén ezen a szakaszon az Amszterdam szigetekhez közel vesztette árbocát az ír Gregor McGuckin is, akinek a többiekhez hasonlóan ez a verseny végét jelentette. A következő “áldozat” a francia Loic Lepage volt, aki 600 mérföldre az ausztráliai Perth városától törte el árbocát. Ezután Susie Goodall következett, aki a Déli Óceánon 2000 mérföldre Dél Amerikától vesztette el árbocát. Az utolsó, aki feladta a versenyt az Mark John Sinclair volt, aki december közepén fejezte be vitorlázását, mert aggódott, hogy túl későn érné el a Horn fokot, ami sokkal veszélyesebb időjárást jelentene számára.

Jelenleg még öten vannak versenyben. A verseny elejétől vezet Jean Luc Van Den Heede, akinek szintén volt technikai problémája az árbocával, de tudta folytatni a versenyt és jelenleg kicsit több mint 900 tmf – el vezet a második helyen vitorlázó Mark Slats előtt. Harmadik helyen közel 2200 tmf – el lemaradva az észt Uku Randmaa vitorlázik. Ők hárman már elhagyták a Horn fokot és az Atlantin vitorláznak már Les Sables D’lonne felé. Kopár István a negyedik helyen vitorlázik pár száz tengeri mérföldre a Horn foktól. A célig még 7700 tmf – et kell majd vitorláznia. Az ötödik helyen a finn Tapio Leihtinen vitorlázik, neki még több mint 10000 tmf van még hátra. Az első hajó várhatóan január közepén fog majd befutni, Kopár István, pedig ha minden jól megy majd március elején.

A verseny honlapja:

https://goldengloberace.com/

Új tulajdonosa van a World Match Racing Tour - nak Előző

Új tulajdonosa van a World Match Racing Tour - nak

A Wild Oats XI. nyerte a 2018 – as Rolex Sydney Hobart - ot Következő

A Wild Oats XI. nyerte a 2018 – as Rolex Sydney Hobart - ot