Siófok  8.8  •  2.2 kn       

Keszthely  6.9  •  2 kn       

Balatonfüred  8.5  •  2.4 kn       

Balatonboglár  8.8  •  1.3 kn       

Orfű  •  23 kn       

Velencei-tó  7.5  •  11.2 kn       

Tiszafüred  7.9  •  19.1 kn       

Mályi-tó  8.3  •  13.5 kn       

2024. március 29., péntek

Austrál győzelem ismét a SailGP – ben Cowes - ban

Ez a cikk több mint egy éve frissült legutóbb. Elképzelhető, hogy a benne szereplő információk mára elavultak, vagy az esetleg megadott hivatkozások már nem működnek, vagy már más tartalomra mutatnak mint a megjelenés időpontjában.

Austrál győzelem ismét a SailGP – ben Cowes - ban

Austrál győzelem ismét a SailGP – ben Cowes - ban

A Sail GP idei negyedik állomása már végre megérkezett az öreg kontinensre. Az első verseny Sydney – ben a második San Francico – ban a harmadik New York – ban volt, de a maradék két futam már Európában lesz most Cowes – ban és a záróforduló pedig Marseille – ben. A rendezők lehet nem választottak rosszul, hogy egy ilyen ikonikus vitorlás helyszínre, a Solent - re hozták ezeket a modern katamaránokat.

Erre a versenyre az F50 – es katamaránokat egy kicsit upgrade – elték így a versenyzők már valószínű át fogják tudni lépni az 50 kts – es sebességhatárt, ráadásul a Solent – en általában az ehhez megfelelő szél sem szokott elmaradni.

A Brit csapat három verseny után az összetett harmadik helyen áll jelenleg, de ebben azért volt egy New York – i borulás is, így most hazai vízeken szeretnének minél előrébb végezni.

A hét közepén a csapatok már többször edzettek a Solent - en és az edzések során először Dylan Fletcher – éknek sikerült átlépni az 50 kts – es álomhatárt, pontosabban 50.22 kts – el száguldani a vizen, mindezt 19 – 20 kts – es szél mellett. Fletcher – ék rekordja nem sokáig maradt rekord, mert nem sokkal később a Tom Slingsby által vezetett Team Australia 51,24 kts – re javította a rekordot. Ezután az összetettben vezető Nathan Outteridge a Team Japan – al is csatlakozott az 50+ - osok klubjához 50,37 kts – es sebességgel.

Ezután az időjárás kicsit élénkebb arcát mutatta, ami miatt a pénteki Practice Race – t és a szombati futamokat is törölték. A Solent – en 35 – 41 kts fújt egész nap, szombaton a gyorsjáratú kompokat is törölték tíz és két óra között, illetve a komoly hagyományokkal rendelkező Cowes Week – en sem idítottak futamot.

Pénteken az F50 – es katamaránok nem szálltak vízre, de a Sail GP hasonlóan az America’s Cup - hoz bemutatta utánpótlásnevelő programját és ennek keretében a sztárok közel 50 fiatallal együtt vízre is szálltak kis RS katamaránokkal. A SailGP is nagy hangsúlyt fektet az utánpótlásra és egy új Foil – os generáció felnevelésére. A program sponzorai az RS Sailing és a Waszp a technikai ruházati partnere a Rooster illetve a MarkSetBot. A program lényege, hogy a 9 és 23 év közötti fiatalokat inspirálja egy három alappilérből álló programmal Tanulás – Karrier - Versenyzés. Az RS Sailing ehhez a katamaránokat biztosítja, amelyek a 2020 – as szezon minden versenyén ott lesznek majd és a junior korúak tudnak majd vele versenyezni. Az ifjúsági versenyzőknek a WASZP – ok biztosítanak majd lehetőséget arra, hogy kipróbálhassák magukat ebben a high - performance környezetben.

Vasárnap délután rendeztek először futamot a Solent – en, mert ekkor már nagyjából az F50 – es katamaránoknak is alkalmas volt az időjárás. Döntő nem volt és így is csak három futamot tudtak rendezni. Mind a három futamot Tom Slingsby – ék nyerték. Nathan Outteridge – ék a Team Japan – al lettek a másodikak 2,3,3 helyekkel és Phil Robertson – ék a Team China – val a harmadikak. A hazai csapatnak nem igazan volt szerencséje mert az első futam után kicsit lefurtak és az árbóchidraulikájuk sérült. A Team USA – nek sem volt nagy szerencséje, mert nekik borulni sikerült a Solent – en.

Négy verseny után Tom Slingsby – ék újra átvették a vezetést négy ponttal elhúzva a Team Japan – tól. Harmadik helyre feljött a Team USA a borulás ellenére. Az utolsó verseny Marseille- ben lesz majd ahol kiderül kié lesz az 1 millió dolláros fődíj is.

Egy két gondolat még a SailGP – ről:

A SailGP – nek ez az első szezonja, de valahogy megint úgy gondoltam, hogy egy ilyen versenysorozatot, bizony érdemes megnézni a helyszínen, és ráadásul egy olyan helyszínen, mint a Solent. Csütörtök este már útnak is indultam, hogy a pénteki Practice Race – t már a vízről tekinthessem meg. London - Southampton nem egy nagy távolság így gyorsan lejutottam a dél angliai kikötővárosig. Innen egy gyorskomppal sikerült eljutni Isla of Wight – ra. A kikötőtől a versenyfalu nem volt túl messze. Az úton el kellett haladni a Royal Yacht Squardon mellett, ahonnan augusztus elején a Rolex Fastnet is rajtolt.  A versennyel egy időben rendezték a Cowes Week – et is, ami szintén elég komoly hagyományokkal rendelkezik így a városban ismét igazi vitorlázóünnep volt. A SailGP versenyfaluja hasonlóan más nagy versenyekéhez kínált némi vásárlási lehetőséget a parton maradtaknak. A parton a különböző sátrak mellett lelátók voltak, ahonnan tökéletesen rá lehetett látni a pályára. Se pénteken se szombaton nem rendeztek futamot, mert az időjárás tragédiákhoz is vezethetett volna, ha az F50 – es katamaránok vízre szállnak. Gondoljunk csak bele, ha 19 – 20 kts – es szélben 50 kts a sebességgel haladnak ezek a hajók, mi történt volna 35 – 41 kts – es szélben…vagy új sebességi rekord vagy tragédia. A pénteki nap így város, kikötő illetve különböző parti vendéglátóipari egységek látogatásával telt. Szombatra a kirándulás és a túrázás maradt, a sziget nyugati végén lévő szintén ikonikus sziklákhoz és világítótoronyhoz a Needles – hez. Vasárnap már rendeztek futamot, de a délelőtt Southamptonban indult, mert a média – nak szerveztek egy Tech Tour - t ahol a csapatok bázisára be lehetett menni. A túra során meg lehetett nézni a szerelőműhelyeket, a technikai sátrat (a verseny IT részét) illetve a csapatok sátrába is nyílt némi betekintés. A sorozatban hasonlóan a Volvo Ocean Race – hez, vagy a 44Cup - hoz csak egy technikai team supportja van, aki az összes hajót szereli. Az IT oldalon is hasonló a helyzet mivel minden csapat adatait egy központ kezeli, mindenki hozzáférhet a másik adataihoz. Az idei év még inkább csak az információ gyűjtésé, de a következő szezonban hasonlóan a Forma egyhez már futamok közben is tudnak majd segíteni a csapatoknak. A Sail GP – ben jelenleg közel 300 ember dolgozik igaz nem folyamatosan, hanem az összes helyszínen akár önkéntesként is. A vasárnapi futamokra és döntőre sajnos már nem tudtam maradni mert vissza kellett érnem London – ba a réptérre. Remelem legközelebb már nem csak parton vagy a monitor előtt tudom majd megnézni ezeket a szaguldó katamaránokat… 

A verseny honlapja:

www.sailgp.com

Gyapjasék a 21. helyen végeztek a VB - n - Egyelőre még nincs kvótájuk Előző

Gyapjasék a 21. helyen végeztek a VB - n - Egyelőre még nincs kvótájuk

Az olimpiai tesztverseny következik Érdi Mária számára Következő

Az olimpiai tesztverseny következik Érdi Mária számára