Siófok  16.6  •  22.7 kn       

Keszthely  15.9  •  19 kn       

Balatonfüred  16.3  •  22.2 kn       

Balatonboglár  16.6  •  23.6 kn       

Orfű  16  •  15 kn       

Velencei-tó  16.8  •  20.8 kn       

Tiszafüred  16.7  •  18.4 kn       

Mályi-tó  12.9  •  16 kn       

2024. március 28., csütörtök

EURÓPA 30 - as cirkáló: Baráti hangulatban sportszerű versenyek

Ez a cikk több mint egy éve frissült legutóbb. Elképzelhető, hogy a benne szereplő információk mára elavultak, vagy az esetleg megadott hivatkozások már nem működnek, vagy már más tartalomra mutatnak mint a megjelenés időpontjában.

EURÓPA 30 - as cirkáló: Baráti hangulatban sportszerű versenyek

EURÓPA 30 - as cirkáló: Baráti hangulatban sportszerű versenyek

Jó évet zárt a nagyhajós közösség, több versenyen rekordot döntött az induló és befutó hajók száma. A Magyar Vitorlás Szövetség annak érdekében, hogy szorosabbá tegye a hajóosztályokkal kialakított kapcsolatot és aktívabbá váljon a párbeszéd, most kíváncsi volt arra, hogyan látták a hajósok a szezont. Megkértük valamennyi nagyhajós osztály kapitányát, képviselőjét, mondják el, hogyan látták a versenyeket, milyen célokkal vágnak neki a követkető időszaknak. Örömteli, hogy nagyon sok osztály élt a lehetőséggel. Ismertetjük az osztályok, osztálykapitányok válaszait. Ezúttal az Európa 30-as cirkálókhajók osztálykapitánya, Mészáros Gábor számol be a szezonról.

A nagyhajós osztályok beszámolóit ismertető sorozatban szereplő cikkek annyiban rendhagyóak, hogy az osztályok, osztálykapitányok észrevételeinél indokolt esetben megjelentetjük a Magyar Vitorlás Szövetség álláspontját is és várható intézkedéseit, amelyek a nagyhajósok, versenyzők és túravitorlázók érdekeit szolgálják. A cikkek az osztálykapitányoktól kapott szövegek szerkesztett változatai, tartalmi szempontból lényegében azonosak. Érkeztek olyan beszámolók, amelyekben akadnak pontatlanságok, esetleges tárgyi tévedések, ezek a félreértések elkerülése érdekében nem szerepelnek a publikált cikkekben.

A 2018 - as szezon értékelésekor pedig hajóosztálytól függetlenül érdemes kiemelni, hogy öt év alatt jelentős növekedés történt a magyar vitorlázásban. 2013-hoz képest az MVSz-es versenyeken induló hajók száma 40 százalékkal nőtt, így összesen 1539 nevezést adtak le, a versenyzők száma pedig közel 7 ezerre emelkedett. Szintén kedvező, hogy a 2018-as - kis- és nagyhajós - országos bajnokságokra és ranglistaversenyekre összesen közel 12 ezer versenyzőtől és 4243 hajótól érkezett nevezés.

Az Europa 30 - as, klasszikus osztály sikeresen teljesítette a 2018-as nagyhajós versenysorozatot a Balatonon. Aktivitásukra jellemző, hogy az MVSZ elvárását túlteljesítve a hat ranglista futamon átlagosan 7,8 egység rajtolt el, a bajnokságon pedig kilenc. A szezonban összesen 16 hajót tettek vízre, ebből 12 nevezett egy vagy több megmérettetésre, beleértve a nem ranglistába számító más összecsapásokat is.

A Magyar Vitorlás Szövetség és a klubok versenyrendezői egyaránt mindent megtettek, hogy sportszerű és szórakoztató játékban vegyenek részt az európás vitorlázók – értékelte az évet Mészáros Gábor osztálykapitány. Mindenki tetszését elnyerte, hogy a bajnokság alatt a Facebookon azonnal és folyamatos tájékoztatást kaptak. A Kékszalag nyomkövetői rendszere ezzel szemben sok vitát generált az osztályon belül is. Az osztály véleménye szerint jövőben csak akkor legyen kötelező, ha minden hajó egyforma minőségben látható a neten. Annak kimondottan örülnének, ha a rendszer bójavételt regisztrálná, és a sorrendet közzé is tennék.

A Magyar Vitorlás Szövetség véleménye:

A tervek szerint a következő évben is lesz az MVSz-es versenyekről közvetítés a Facebookon és a hunsail.hu - n is. A nyomkövetés fejlesztése napirenden van, az MVSz igyekszik a lehető legjobb alternatívát megtalálni. A Magyar Vitorlás Szövetség további erőfeszítéseket tesz annak érdekében, hogy a nyomkövetés az előző évinél is jobb színvonalon működjen, illetve több szolgáltatást nyújtson az indulóknak. Az előző évek tapasztalatait feldolgozva erre minden remény szerint jó lehetőségek lesznek.

A nagy hagyománnyal bíró, rendkívül összetett Csillagtúra nagyon kedvelt játéka az osztálynak. A Badacsonytól Almádiig tartó pályán – amelynek útvonala szabadon választott – jó útvonal-taktikával a sokkal gyorsabb hajók is legyőzhetők, a 24 óra végig izgalmas. Kérték a rendezőket, hogy a verseny ideje alatt a kikötést, a kikötők nem engedélyezett használatát pontosabban fogalmazzák meg a versenykiírásban és - utasításban.

A társaság korösszetételére jellemző, hogy a legidősebb kormányos 82, a legfiatalabb 36 esztendős, a hangulat kimondottan baráti. Versenyek előtt kör e-mailben tájékozódnak, hogy ki indul, és kinek van esetleg gondja az indulással, amiben segíthetnek a többiek, például vitorla vagy mancsaft kölcsönzéssel.

Az idei év időjárását a szélcsend-vihar-szélcsend sűrű váltakozása jellemezte. Érdemi motorerővel egyik hajó sem rendelkezik, a nagyszeles helyzeteket “ki kell vitorlázni”. Szerencsére, vagy éppen a társaság felkészültségének köszönhetően komoly káresemény nem történt.

A 2018-as szezon zárása a hagyományos októberi bográcsozás volt a földvári Galambszigeten. Idén először a vacsorát megelőzte egy öt-futamos, házi pályaverseny, amelyen minden induló egység vitt 2-3 laikus vendéget, akik megtapasztalhatták az „Európás életérzést”, és a versenyvitorlázás izgalmait.

A klasszikusok között az Europa-30 osztály aktivitása jónak mondható, természetesen a jövőben ennek fenntartása mellett a fokozása is cél. Vannak eladásra váró, kisebb - nagyobb felújítással versenyképessé tehető hajók. Amennyiben új tulajdonosra lelnek, és ők igénylik, az osztály minden szakmai segítséget megadni a versenytárs jelöltnek.

Év Sportolója: Berecz Zsombor és Érdi Mári a Top 10 - ben Előző

Év Sportolója: Berecz Zsombor és Érdi Mári a Top 10 - ben

50 – es Cirkálók: Jó szelet, Jó egészséget Következő

50 – es Cirkálók: Jó szelet, Jó egészséget