Siófok  8.3  •  6.8 kn       

Keszthely  4.9  •  4 kn       

Balatonfüred  •  4.4 kn       

Balatonboglár  8.1  •  7.1 kn       

Orfű  •  2 kn       

Velencei-tó  6.3  •  5.6 kn       

Tiszafüred  3.4  •  5.4 kn       

Mályi-tó  6.4  •  3.5 kn       

2024. április 20., szombat

Dolfinosok: Szervezettebben működtünk és kitűztük a célokat is

Ez a cikk több mint egy éve frissült legutóbb. Elképzelhető, hogy a benne szereplő információk mára elavultak, vagy az esetleg megadott hivatkozások már nem működnek, vagy már más tartalomra mutatnak mint a megjelenés időpontjában.

Dolfinosok: Szervezettebben működtünk és kitűztük a célokat is

Dolfinosok: Szervezettebben működtünk és kitűztük a célokat is

Jó évet zárt a nagyhajós közösség, több versenyen rekordot döntött az induló és befutó hajók száma. A Magyar Vitorlás Szövetség annak érdekében, hogy szorosabbá tegye a hajóosztályokkal kialakított kapcsolatot és aktívabbá váljon a párbeszéd, most kíváncsi volt arra, hogyan látták a hajósok a szezont. Megkértük valamennyi nagyhajós osztály kapitányát, képviselőjét, mondják el, hogyan látták a versenyeket, milyen célokkal vágnak neki a következő időszaknak. Örömteli, hogy nagyon sok osztály élt a lehetőséggel. Sorozatunkban ismertetjük az osztályok, osztálykapitányok válaszait. Több hajóosztály után most a dolfinosok osztálykapitánya, Weisz János összegzi a szezont.

A nagyhajós osztályok beszámolóit ismertető sorozatban szereplő cikkek annyiban rendhagyóak, hogy az osztályok, osztálykapitányok észrevételeinél indokolt esetben megjelentetjük a Magyar Vitorlás Szövetség álláspontját is és várható intézkedéseit, amelyek a nagyhajósok, versenyzők és túravitorlázók érdekeit szolgálják. A cikkek az osztálykapitányoktól kapott szövegek szerkesztett változatai, tartalmi szempontból lényegében azonosak az eredeti szöveggel. Érkeztek olyan beszámolók, amelyekben akadnak pontatlanságok, esetleges tárgyi tévedések, ezek a félreértések elkerülése érdekében nem szerepelnek a publikált cikkekben. A 2018-as szezon értékelésekor pedig hajóosztálytól függetlenül érdemes kiemelni, hogy öt év alatt jelentős növekedés történt a magyar vitorlázásban. 2013-hoz képest az MVSz-es versenyeken induló hajók száma 40 százalékkal 1539-re, a versenyzők száma pedig 43 közel 7 ezerre emelkedett. Szintén kedvező, hogy az idei - kis- és nagyhajós - országos bajnokságokon és ranglistaversenyeken összesen közel 12 ezer versenyző indult el 4243 hajóval.

Jó évet zárt a Dolfin osztály, a korábbi években aktív versenyzők az idén is ott voltak a vitorláseseményeken. „Úgy vélem, az elmúlt időszakhoz képest összehangoltabban, szervezettebben működtünk” - kezdte az értékelést Weisz János. Alapvetően elégedett az osztályhajók részvételével, mivel teljes szezonban, így a ranglistaversenyeken és a Kékszalagon is mintegy 29 kormányos jelent meg 22 hajóval. Tehát volt példa arra, hogy egy-egy kormányos a különböző versenyeken más hajóval is indult, de a dolfinos kormányosok jelentős része versenyről versenyre az adott hajót vitte. Weisz János szerint kedvező, hogy az osztály a tavalyinál eredményesebb szezonnal megtartotta az aktív osztálystátuszt. A kiemelt versenyeken egyenletesebb volt a részvétel, ám az évad első és utolsó ranglistaversenyén az elvárt létszám nem jött össze.

A végére alábbhagy a lendület

„Úgy látom, hogy a bizonytalanok az időjárás szélsőségei miatt hagynak ki egy-egy versenyt. Emellett a korai regattáknál számít az is, hogy esetleg addigra még nem került minden hajó a vízre vagy a csapatokból hiányzik egy-egy versenyző. Az évad végére pedig sok esetben lecseng a versenyzési láz. Előfordult, hogy egy egyébként versenyekre járó sporttársunkkal úgy találkoztunk egy regattán, hogy éppen túrát vezetett” - mondott példákat Weisz János arra, hogy milyen tényezők játszanak szerepet a hiányzásban.

Az MVSz-es versenyek szervezésére vonatkozó kérdésre Weisz János azt felelte, hogy az idén nem tudott elmenni ezekre, de a versenytársaitól kapott  beszámolók alapján pozitív kép állt össze a nevezések gyorsaságát, rugalmasságát nézve. Valamint a Kékszalag előkészítő és kísérő eseményeinek is kedvező volt a fogadtatása a dolfinosok körében. “Többen jelezték viszont: nem értenek egyet azzal, hogy a Kékszalag nem jelölhető ranglistaversenynek” - mondta Weisz János. 

A Magyar Vitorlás Szövetség véleménye:

A magyar vitorlássport versenyrendszerét a Versenyrendelkezések nevű szabályzat foglalja össze. Ebben szerepel az összes olyan szabály és elvárás, amelyek garantálják a versenyport szakmaiságát, mind a versenyrendezőség, mind a versenyzők szempontjából. A Kékszalag, bár vitathatatlanul hatalmas sportteljesítményeket igényel, mégsem sorolható a versenysport-versenyek közé. Versenyengedély nélküli versenyzők indulhatnak rajta és nem csak a
szakmai tudás és felkészültség játszik szerepet az eredmények kialakulásában. Ezért döntöttek úgy az MVSz szakbizottságai, hogy kiemelik a versenyrendszerből. Ezzel egyidőben az aktivitáshoz elvárt minimális versenyek számát csökkentették, hogy senki ne kerüljön hátrányba a lépés miatt. 

Célkeresztben a túraversenyek

Ahogy a többi osztálykapitánytól, Weisz Jánostól is megkérdeztük, örülnének-e, ha több verseny lenne a nyugati medencében. A dolfinosoknál azonban nincs komolyabb igény erre. jellemzően a keleti medencéhez kötődnek. „Többségünk számára mindenképpen kényelmesebb egy Balatonföldvár-Füred-Alsóörs-Siófok területről rajtoló és végül oda befutó verseny” – mondta. 

A jövőbeni célokat ismertetve az osztálykapitány beszélt arról is, hogy egy stabil feltételrendszert nyújtó háttérszervezet keretei között vennének részt a balatoni vitorlás életben és vitorlássportban. „Mivel igen lelkes, de többnyire amatőr sportolók alkotják a Dolfin hajóosztály magját, ezért elsősorban a túraversenyeken való minél aktívabb részvétel elérése a cél” - fogalmazott. Természetesen az osztály országos bajnoksága kiemelt eseménynek számít, de ezen a versenyen több, a túraversenyeken aktívan jelen lévő hajóegység nem vesz részt, ők elsősorban arra hivatkoznak, hogy nincs még kellő gyakorlatuk a pályaversenyzéshez.

A vitorlázás szociális és emocionális oldala Előző

A vitorlázás szociális és emocionális oldala

Tisza - Party Meghívó 2019 Következő

Tisza - Party Meghívó 2019